Antykoncepcja a tycie – czy od hormonów się tyje?

Plastry antykoncepcyjne są skuteczną metodą zapobiegania ciąży, dzięki działaniu hormonów, a te nigdy nie są obojętne dla naszego organizmu. Zmiana gospodarki hormonalnej organizmu może spowodować gorsze samopoczucie lub wzrost wagi. Przy stosowaniu antykoncepcji nowej generacji ten efekt uboczny nie jest regułą. Pamiętajmy, że ogromny wpływ na nasza wagę ma tryb życia, jaki prowadzimy oraz dieta, jaką stosujemy na co dzień. Jednak wiele kobiet przed wdrożeniem antykoncepcji zadaje obie pytanie: czy od hormonów się tyje? Zobacz, jakie zależności zachodzą między antykoncepcją, a tyciem.

Antykoncepcja a tycie

Plastry transdermalne są nazywane antykoncepcją nowej generacji, ponieważ ich działanie opiera się na uwalnianiu dwóch rodzajów hormonów - estrogenów i gestagenów. Te pierwsze mogą powodować zatrzymywanie wody w organizmie. U niektórych kobiet ten skutek uboczny pojawia się dość szybko. Często jednak waga ciała stabilizuje się po pierwszym miesiącu stosowania plastrów, gdy organizm przyzwyczai się do działania hormonów. Gestageny mają nieco wolniejsze działanie, więc mogą powodować anabolicznie przyrost masy ciała po dłuższym okresie stosowania antykoncepcji. Tabletki antykoncepcyjne zazwyczaj prócz estrogenu zawierają także progesteron. Ten hormon bardziej niż na wagę wpływać może na nasz nastrój. Niestety często pogorszenie samopoczucia kończy się zajadaniem smutku, który staje się bezpośrednią przyczyną wzrostu wagi.

Czytaj: Czy po tabletkach antykoncepcyjnych się tyje?

Dołącz do programu Polecam Dimedic i korzystaj z naszych promocji.

Dowiedz się więcej

Plastry antykoncepcyjne a tycie

Największe ryzyko tycia przy stosowaniu antykoncepcji występuje u kobiet, które przyjmują duże dawki hormonów. Plastry antykoncepcyjne, z racji ich termodermalnego działania, szybciej dostają się do organizmu, a ilość hormonów trafiających do krwioobiegu hormonów, może być większa niż w przypadku tabletek antykoncepcyjnych. Plastry nowej generacji są jednak bezpiecznym rozwiązaniem, ponieważ zawierają niskie dawki hormonów. Skutki uboczne ich stosowania występują coraz rzadziej. W opinii użytkowniczek plastry to popularna metoda antykoncepcji, masa ciała stabilizuje się bardzo szybko, zaś ewentualny wzrost wagi nie jest drastyczny. Jeśli nawet waga w pierwszy okresie stosowanie antykoncepcji zacznie rosnąć, nie wpadajmy w panikę. Dajmy swojemu organizmowi przynajmniej miesiąc na to, by jego gospodarka wróciła do normy.

Przeczytaj też: Plastry antykoncepcyjne – wady i zalety

Pilnie potrzebujesz recepty?

Skorzystaj z kontultacji online.

Hormony a tycie

Jeśli zaobserwujemy szybki i stały wzrost masy ciała przy stosowaniu plastrów hormonalnych, powinnyśmy udać się do lekarza. Może się okazać, że przyjmowana dawka hormonów jest zbyt wysoka. Tycie może wynikać jednak z innych przyczyn i wcale nie musi mieć związku z antykoncepcją. Konsultacja medyczna zawsze jest dobrym krokiem. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów plastrów antykoncepcyjnych, więc lekarz może dopasować produkt bardzo indywidualnie. Warto również zatroszczyć się o swoją dietę w czasie stosowania antykoncepcji hormonalnej. Ograniczenie soli pozwoli zminimalizować zatrzymywanie wody w organizmie, a lekkostrawne jedzenie i aktywność fizyczna, zniweluje ryzyko nadmiernego przyrostu wagi. 

Czy od hormonów się tyje?

Statystycznie wzrost masy ciała przy stosowaniu plastrów antykoncepcyjnych jest znacznie niższy niż wśród kobiet, które wybrały pigułki. Około 40 proc. użytkowniczek plastrów przybiera na wadze w pierwszym okresie ich stosowania, jednak tylko połowa z nich boryka się z problemem długotrwale. Masa ciała najczęściej stabilizuje się już w pierwszym okresie stosowania plastrów. Kobiety, które tyją więcej przy używaniu plastrów hormonalnych, często mają też różnego rodzaju dolegliwości, które nie są związane z przyjmowaniem antykoncepcji. Plastry o niskiej dawce hormonów sporadycznie powodują skutki uboczne - w tym tycie. 


Treści z działu "Wiedza o zdrowiu" z serwisu dimedic.eu mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny i nie mogą zastąpić kontaktu z lekarzem lub innym specjalistą. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie porad i informacji zawartych w serwisie bez konsultacji ze specjalistą.
 

Dowiedz się więcej na temat zdrowia

Subskrybuj newsletter Dimedic i otrzymuj najciekawsze informacje oraz aktualne oferty.

Administratorem danych osobowych jest Dimedic Ltd. z siedzibą w Newcastle upon Tyne, 104 Close, Quayside, NE1 3RF, United Kingdom, e-mail: office@dimedic.eu. Z Administratorem możesz skontaktować się za pośrednictwem powołanego przez niego inspektora ochrony danych pod adresem: dpo@dimedic.eu. Dane będą przetwarzane w celu wysyłki Newslettera. Przetwarzanie jest niezbędne w celu realizacji umowy o świadczenie usługi. Podanie danych jest warunkiem udzielenia subskrypcji Newslettera, a ich niepodanie uniemożliwi jej udzielenie. Dane będą przechowywane do chwili zakończenia przez użytkownika subskrypcji Newslettera. Każdej osobie przysługuje prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz ich przenoszenia. Każdej osobie przysługuje prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Każdej osobie przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora, a także sprzeciwu wobec przetwarzania jej danych osobowych na potrzeby marketingu.
Partnerzy i regulatorzy serwisu: